Wymiana czynnika R1234yf na R134a

Koszty ogólne - paliwo , ubezpieczenie , kosmetyka samochodowa
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
BogdanK
Posty: 11995
Rejestracja: 22 cze 2015, 11:17
Marka samochodu: Kia Venga 1,6
Lokalizacja: Katowice
Podziękował;: 163 razy
Otrzymał podziękowań: 141 razy

Wymiana czynnika R1234yf na R134a

Post autor: BogdanK » 05 lip 2017, 11:54

Wymiana czynnika R1234yf na R134a

Sposób na tańszą klimę

Mam trzyletni samochód z klimatyzacją na nowy (tzw. ekologiczny) czynnik R1234yf. Niestety, już po upływie gwarancji okazało się, że klimatyzacja jest niesprawna, prawdopodobnie od uderzeń kamieni zniszczył się jej skraplacz. W serwisie przeżyłem szok – okazało się, że nowa część ma kosztować tyle samo (ok. 1000 zł), co napełnienie klimy. Zacząłem sprawdzać w innych warsztatach i znalazłem firmę, która proponuje, że po wymianie skraplacza przez jakieś dorobione przejściówki napełni mi układ czynnikiem R134a za 120 zł, bez zmieniania czegokolwiek w klimatyzacji. Czy to może zadziałać?
Andrzej



Z doświadczeń serwisów wynika, że po wymianie nowego czynnika R1234yf na znacznie tańszy od niego czynnik R134a klimatyzacje działają poprawnie. Fachowcy twierdzą jednak, że warunkiem powodzenia takiej operacji jest to, żeby przed napełnieniem nowym czynnikiem układ został bardzo dokładnie wyczyszczony z pozostałości dotychczasowego chłodziwa i zmieszanego z nim oleju. Wynika to z tego, że do każdego z tych czynników używa się środka smarnego o innych właściwościach i preparaty te nie powinny być ze sobą mieszane. Mechanicy radzą jednak, żeby w aucie poddanym takiej modyfikacji wymienić tzw. porty serwisowe, czyli zaworki, przez które przetacza się chłodziwo (są one inne dla R134a i R1234yf) oraz nalepki informacyjne – chodzi o to, żeby podczas kolejnej wizyty w serwisie nie doszło do potencjalnie ryzykownego zmieszania czynników. Uwaga, legalność przeróbek tego typu budzi wątpliwości.


- źródło: AŚ

ODPOWIEDZ