Strona 1 z 1

Test opon zimowych – 2019

: 24 lis 2019, 00:24
autor: BogdanK
Test opon zimowych – 2019


Tygodnik Motor przeprowadził test 8 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16. Opony były z różnych półek – od taniego Kormorana po najnowszego Michelina. Testy w warunkach zimowych zostały przeprowadzone w szwajcarskiej bazie wojskowej położonej w Alpach. Asfaltową część badań przeprowadzono w niemieckim ośrodku badawczym przygotowanym specjalnie do testowania ogumienia.

Test składał się z 3 części:
> Jazda po śniegu (droga hamowania z 40 km/h, przyśpieszenie 0-20 km/h, trakcja tj. siła napędowa, jazda po torze na czas),
> Jazda po mokrej nawierzchni (droga hamowania ze 100 km/h, jazda po mokrym okręgu, aquaplaning wzdłużny, aquaplaning poprzeczny, jazda po torze na czas),
> Jazda po suchej nawierzchni (droga hamowania ze 100 km/h, właściwości jezdne i komfort, opory toczenia, głośność zewnętrzna przy 50 km/h oraz przy 80 km/h, jazda po torze na czas).

Wyniki końcowe testu (według zajętego miejsca):

1. Continental WinterContact T5 860 – Doskonale zbilansowana opona na każde warunki. Duży margines bezpieczeństwa i znakomite prowadzenie na mokrej nawierzchni. Bezpieczna na granicy przyczepności. Stabilna i przewidywalna na suchym asfalcie. Na śniegu przegrywa jedynie z Nokianem. Zwycięzca testu.
2. Goodyear Ultra Grip 9 – Sprawdzona konstrukcja o bardzo dobrych właściwościach. Doskonała precyzja kierowania i przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni. Duży margines bezpieczeństwa przy wchodzeniu w poślizg. Stabilna i przewidywalna na śniegu. Dobrze zbilansowana na różne warunki.
3. Michelin Alpin 6 – Najnowsza opona Michelina plasuje się w ścisłej czołówce. Ma wysoki margines bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Na mokrej nawierzchni jest delikatnie podsterowna, a w poślizg wchodzi bardzo płynnie, bez gwałtowne zerwania przyczepności. Dobra precyzja prowadzenia.
4. Nokian WR D4 – Nowy Nokian praktycznie nie ustępuje czołówce, a jest przy tym znacznie tańszy. Wygrywa rywalizację w próbach na śniegu. Doskonale radzi sobie na suchej nawierzchni – jest stabilny i przewidywalny. Na mokrej ma tendencje do podsterowności. Stabilny na granicy przyczepności, z marginesem bezpieczeństwa. Najlepszy stosunek jakości do ceny.
5. Pirelli Cinturato Winter – Pirelli to dobra propozycja dla kierowców szukających oszczędności. Opona w punktacji niemal remisuje z Nokianem. Jest od niego lepsza na mokrej nawierzchni, a przegrywa na suchej i na śniegu. Jest lekko podsterowna i we wszystkich warunkach zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa.
6. Dębica Frigo HP2 – Opony Dębicy zdążyły już przyzwyczaić do niskiej ceny i dobrych właściwości w zimowych warunkach. Tym razem jest podobnie – na śniegu uzyskały wyniki na poziomie ogumienia premium. Na suchej i mokrej nawierzchni wypadają znacznie gorzej, jednak nie można o nich powiedzieć, że są niebezpieczne.
7. Kormoran Snow – Nowy model polskiego Kormorana wypada słabo we wszystkich warunkach. Swego rodzaju zaletą są stabilne właściwości. Są na przeciętnym poziomie we wszystkich konkurencjach, a opony nie prowokują do szybkiej jazdy. Najtańsze ogumienie w zestawieniu przeznaczone dla kierowców o spokojnym stylu jazdy.
8. Firestone Winterhawk 3 – Firestone w próbach na śniegu wypada przeciętnie. Jedynie na suchej nawierzchni uzyskuje dobre noty za precyzję prowadzenia oraz stabilność w zakrętach i duży zapas bezpieczeństwa. Na mokrym asfalcie uzyskuje najgorszy wynik w teście – przegrywa nawet ze sporo tańszymi polskimi oponami.

Podsumowanie
Continental i Goodyear to produkty dla kierowców chcących kupić dobrze zbilansowane opony o wysokich parametrach we wszystkich warunkach. Osoby szukające przyzwoitych opon w niższej cenie mogą wybrać Nokiana. Parametry ogumienia z końca stawki nie zachwycają, ale nawet najtańszy Kormoran nie jest niebezpieczny.