A
AIRRIDE - zawieszenie pneumatyczne,
na które moda dotarła do nas z USA, gdzie zawieszenia te są popularne od wielu lat. Podstawową zasadą budowy tego typu zawieszeń jest zastąpienie sprężyny poduszką wypełnioną powietrzem. Zwiększenie ciśnienia powietrza w poduszce podnosi auto, a w momencie upuszczania powietrza obniża. Pozwala to zachować użytkowe i mobilne właściwości pojazdu, ale w razie potrzeby położyć auto na ziemi.
AMORTYZATOR - mechanizm, którego zadaniem jest przechwycić i rozproszyć nadmiar energii w układzie mechanicznym.
Używany jest w celu zabezpieczenia urządzenia lub operatora przed negatywnym oddziaływaniem drgań i zwiększenia komfortu eksploatacji.
Oznaczenia: A – tłoczysko, B – tłok, C – cylinder, D – olej, E – pływający tłok, F – gaz.
C
CHIPTUNING - Zmiana danych w pamięci komputera samochodu, pozwalająca na poprawę osiągów silnika.
D
DYFER (dyferencjał, mechanizm różnicowy) - mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym.
Mechanizm różnicowy ma za zadanie umożliwienie rozdziału mocy przenoszonej na koła napędzane w sposób umożliwiający uzyskanie różnych obrotów poszczególnych kół- co jest niezbędne do skręcania, gdzie koło wewnętrzne pokonuje drogę krótszą od zewnętrznego. Całkowite zblokowanie mechanizmu utrudnia, a czasami wręcz uniemożliwia skręcenie pojazdu, ale blokady są potrzebne w pojazdach terenowych, rajdowych, driftowych itp. Potrzeba wynika z "wady" zwykłego mechanizmu, który przenosi moc na to koło, które ma mniejszy opór - widać to zimą, jak jedno koło kręci się na lodzie, a drugie stoi i pojazd nie może ruszyć.
E
EKONOMIZER - wskaźnik chwilowego spalania wskazany głównie dla kierowców mających ciężkie kopytko
G
GWINT (zawieszenie gwintowane) - rodzaj sportowego zawieszenia z możliwością regulacji wysokości
I
INTERCOOLER (IC, "icek", chłodnica powietrza) - chłodnica powietrza doładowującego, to chłodnica powietrza sprężanego w sprężarce, przed dostarczeniem go do silnika, stosowana w silnikach spalinowych z doładowaniem. Służy do zwiększenia sprawności i mocy silnika.
W silnikach doładowanych powietrze ulega sprężaniu czy to przez turbosprężarkę, czy kompresor. W efekcie temperatura powietrza wzrasta, a co za tym idzie - spada jego gęstość, co jest niekorzystnym efektem doładowania. Aby zwiększyć sprawność tego procesu, stosuje się intercoolery – chłodnice powietrza.
N
NEGATYW - kąt ustawienia kół w aucie, stosowany przy mocno obniżanych autach by móc "schować" opony w nadkola i tym samym jeszcze bardziej obniżyć auto.
Przy szybkiej jeździe "po łuku" zwiększa przyczepność auta, chociaż u nas najczęściej stosowany głównie dla efektu wizualnego.
S
STRUMIENICA DOLOTU - zapewnia lepszą pracę jednostki napędowej na niskich obrotach, auto dużo dynamiczniej przyśpiesza
SZPERA - blokada dyfra.
Szpera jest kompromisem - w normalnych warunkach umożliwia skręcanie, a użyte systemy blokujące powodują blokowanie mechanizmu przy wykryciu zbyt dużych różnic prędkości obrotowych kół i rzeczywistej prędkości pojazdu
SWAP - "przeszczep", czyli po prostu podmiana części.
Najczęściej dotyczy silnika (wraz ze wszystkimi podzespołami, np. całkowita zmiana z silnika 1.6 na 2.0 Turbo), ale też i np. układu hamulcowego lub innych elementów.
T
TURBOSPRĘŻARKA (Turbo) - urządzenie, które pozwala sprężać powietrze dostarczane do cylindrów w silniku. Im bardziej powietrze jest sprężone, tym więcej mieszanki paliwowo-powietrznej może ulec spaleniu i tym większą moc rozwija silnik.
W
WOLTOMIERZ - przeznaczony jest do wyświetlania na pokładzie samochodu napięcia wewnątrz pojazdu
Moto-Słownik - baza
- SylVWia
- Moderator
- Posty: 12004
- Rejestracja: 19 mar 2015, 16:01
- Marka samochodu: Opel Omega 2.5 dti
- Lokalizacja: PNT
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Znak zodiaku:
- Kontakt:
Moto-Słownik - baza
"- Kto Ty jesteś?
- Kotek mały.
- Jaki znak Twój?
- Lew." T. Majeran
http://www.alcorhodowla.wordpress.com
- Kotek mały.
- Jaki znak Twój?
- Lew." T. Majeran
http://www.alcorhodowla.wordpress.com