AUTO ze START/STOP

Obrazek Tematy dotyczące motoryzacji
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Arek
Posty: 59016
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 224 razy
Otrzymał podziękowań: 127 razy
Znak zodiaku: Wodnik

AUTO ze START/STOP

Post autor: Arek » 02 maja 2017, 14:23

Wymana akumulatora w aucie z systemem START -STOP

"Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!"

Specjaliści z Varty ostrzegają – z roku na rok na rynku wtórnym przybywa samochodów z systemem Start Stop. Już wkrótce, kiedy nadejdzie zima, wielu kierowców i – co gorsza – także mechaników bez zastanowienia spróbuje wymienić w nich zużyty akumulator. Niestety – w wielu przypadkach ta wydawałoby się banalna czynność zakończy się kompletnym niepowodzeniem!

Problem polega na tym, że najnowsze generacje systemów wymagają przestrzegania ścisłej procedury podczas wymiany i zakodowania informacji o wymianie akumulatora w pamięci centralnego komputera samochodu.


Według specjalistów z VARTY, do 2015 roku ok. 70% pojazdów oferowanych w Europie będzie wyposażonych w system Start Stop. Wykres pokazuje wzrost liczby samochodów z Start Stop od 2009 roku do prognozy na rok 2015.

Dwie generacje Start Stop
Systemy start stop można podzielić na dwie generacje – starsze, podstawowe, których praca polega jedynie na wyłączaniu silnika w określonych stanach samochodu – np. na światłach na skrzyżowaniu.

Nowsze systemy są rozbudowane o układy odzyskiwania energii – np., podczas hamowania. W obu systemach akumulator jest intensywnie ładowany i rozładowywany, co stanowi dla niego szczególne wyzwanie wytrzymałościowe.

W pierwszym przypadku zwykła wymiana akumulatora po staremu najczęściej nie zaszkodzi, choć oczywiście trzeba wybrać odpowiedni akumulator. W przypadku wspomnianych systemów drugiej generacji – wymiana akumulatora na zasadzie „odepnij stary, podłącz nowy” jest skazana na niepowodzenie, ponieważ samochód „nie zobaczy” nowego akumulatora. A to oznacza, że w pewnym, trudnym do przewidzenia czasie po wymianie, samochód i tak przejdzie w tryb awaryjny, zasygnalizuje konieczność ponownej wymiany akumulatora lub nie pozwoli na uruchomienie samochodu.

Krok 1: jaki akumulator?

Większość producentów akumulatorów podzieliła swoją ofertę akumulatorów do aut z systemami Start/Stop na dwie grupy: pierwsza to akumulatory do podstawowych systemów Start stop bez rekuperacji energii, druga, jeszcze bardziej wytrzymała grupa – do aut z systemem Start/Stop z rekuperacją energii. Aby szerzej wyjaśnić ten temat posłużymy się ofertą Varty – jednego z czołowych producentów akumulatorów dostarczanych na pierwszy montaż.

Obrazek
Przykładowy akumulator do aut z systemami Start Stop bez rekuperacji energii.

Akumulatory VARTy do aut z systemem Start/Stop pierwszej generacji mają oznaczenie Start-Stop. Zastosowano w nich technologię kwasowo-ołowiową o wydłużonej żywotności EFB. Producent podaje, że mają one dwukrotnie większą żywotność cykliczną od akumulatorów konwencjonalnych. Są też przystosowane do tzw. głębokiego rozładowania.

Obrazek
Przykładowy akumulator do aut z systemami Start Stop z rekuperacją energii.

Druga grupa akumulatorów do systemów Start/Stop z rekuperacją energii została oznaczona w gamie VART-y jako Start-Stop Plus. Wykorzystuje ona technologię AGM i zapewnia ona optymalną wydajność oraz szybkie ponowne uruchomienie silnika, i to nawet przy niskim poziomie ładowania.

Akumulatory VART-y Start Stop Plus mają większą moc zimnego rozruchu aż o 135 %, trzykrotnie dłuższą żywotność cykliczną niż akumulatory konwencjonalne i bardzo wysoką wytrzymałość na głębokie rozładowanie.

Krok 2: jak go wymienić?

W przypadku samochodów z systemem Start/Stop z odzyskiem energii bez użycia urządzenia diagnostycznego się nie obejdzie. Można wykorzystać w tym celu oryginalny komputer diagnostyczny, który jest na wyposażeniu każdej stacji ASO, lub posłużyć się sprzętem znacznie tańszym, przeznaczonym dla mechaników prowadzących warsztaty niezależne.
Przykładem takiego urządzenia jest Varta VSSP 2.0. Zostało opracowane tak, aby prowadzić mechanika za rękę – jeszcze przed podłączeniem do gniazda EOBD. Praca zaczyna się od wprowadzenia do urządzenia numeru VIN danego samochodu. VSSP 2.0 na tej podstawie identyfikuje wyposażenie samochodu i przedstawia procedurę wymiany akumulatora. Jeśli do wymiany akumulatora jest wymagane podłączenie do gniazda EOBD, VSSP 2.0 podpowiada gdzie się ono znajduje. Podaje także informacje o lokalizacji i sposobie demontażu akumulatora.

Po podłączeniu do gniazda EOBD, VSSP 2.0 wykonuje testy błędów w zakresie obwodu akumulatora i systemu Start/Stop, a także przeprowadza test samego akumulatora i ostatecznie kwalifikuje go do wymiany lub nie. Jeśli wymiana jest potrzebna, VSSP 2.0 wyświetla rodzaj potrzebnego akumulatora, a następnie zabezpiecza instalację samochodu na czas wymiany akumulatora. Po wykonaniu niezbędnych czynności mechanicznych i potwierdzeniu ich w VSSP 2.0 , urządzenie koduje nowy akumulator w pamięci centralnego komputera sterującego samochodem i informuje o zakończeniu procedury.

Pamiętaj
Przy okazji warto przypomnieć, że w wybranych modelach starszych samochodów bez systemu start stop do wymiany akumulatora także warto podejść profesjonalnie i na czas odłączenia starego akumulatora podłączyć specjalistyczny zasilacz do podtrzymania napięcia w urządzeniach pokładowych. Dzięki temu uniknie się wyczyszczenia pamięci ustawień indywidualnych użytkownika, a czasem także problemów
z systemami alarmowymi.

Awatar użytkownika
camerlengo
Posty: 1414
Rejestracja: 20 wrz 2014, 22:13
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

AUTO ze START/STOP

Post autor: camerlengo » 02 maja 2017, 20:13

Przy systemie start and stop przez, powiedzmy 5 lat, zaoszczędzimy na paliwie ok 300 zł, a za akumulator zapłacimy 2-3 razy tyle. Faktycznie oszczędność jak się patrzy.
Druga sprawa, chcesz ruszyć nagle, bo akurat znalazła się dziura, a samochód zamiast ruszyć to dopiero odpala.

Awatar użytkownika
Arek
Posty: 59016
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 224 razy
Otrzymał podziękowań: 127 razy
Znak zodiaku: Wodnik

AUTO ze START/STOP

Post autor: Arek » 02 maja 2017, 20:15

Kolejny minus auto z turbiną....takie momentalne wyłączanie nie wpływa korzystnie na żywot turbo....
Jak mam styczność z takim autem...od razu ten badziew wyłączam..... ::dobani_::

Awatar użytkownika
camerlengo
Posty: 1414
Rejestracja: 20 wrz 2014, 22:13
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

AUTO ze START/STOP

Post autor: camerlengo » 02 maja 2017, 20:19

Dokładnie. Jedno zaprzecza drugiemu.

Awatar użytkownika
Arek
Posty: 59016
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 224 razy
Otrzymał podziękowań: 127 razy
Znak zodiaku: Wodnik

AUTO ze START/STOP

Post autor: Arek » 02 maja 2017, 20:21

Eco znaczy meeega drogo.... ::dobani_::

Awatar użytkownika
camerlengo
Posty: 1414
Rejestracja: 20 wrz 2014, 22:13
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

AUTO ze START/STOP

Post autor: camerlengo » 02 maja 2017, 20:34

Eco, czyli ekologiczne wg unii zjebow genetycznych ma być tylko w statystykach. Reszta jest nie ważna.

Awatar użytkownika
Arek
Posty: 59016
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 224 razy
Otrzymał podziękowań: 127 razy
Znak zodiaku: Wodnik

AUTO ze START/STOP

Post autor: Arek » 02 maja 2017, 20:56

Tak jak smog to wina diesli.... ::000:: ::000:: ::000::
Pojeby jedne... ::dobani_::

Awatar użytkownika
BogdanK
Posty: 12218
Rejestracja: 22 cze 2015, 11:17
Marka samochodu: Kia Venga 1,6
Lokalizacja: Katowice
Podziękował;: 168 razy
Otrzymał podziękowań: 146 razy

AUTO ze START/STOP

Post autor: BogdanK » 07 maja 2017, 22:39

System start-stop a podzespoły samochodu – jak będzie z eksploatacją?


Samochody z systemem start-stop stają się z każdym rokiem coraz popularniejsze, a producenci zachwalają zalety takich systemów. Mało kto jednak mówi o eksploatacji tak wyposażonych aut. Czy ich konstrukcja jest dostosowana do częstego wyłączania silnika?

W 2012 roku mniej więcej co drugie nowe auto ma system start-stop. Jest to zespół urządzeń umożliwiających samoczynne zgaszenie silnika podczas postoju oraz automatyczne włączenie go po wciśnięciu pedału sprzęgła lub puszczenia hamulca w aucie z automatyczną skrzynią biegów.

Producenci bardzo chętnie montują tego typu rozwiązania, kierując się głównie ekologią. Jest to najprostszy i najtańszy sposób na zmniejszenie emisji CO2. Skoro silnik nie pracuje, to nie emituje spalin. Dlatego niemal każdy liczący się producent opracował własną wersję systemu. I tak są Efficient Dynamics (BMW), BlueMotion (VW), BlueEfficiency (Mercedes-Benz), BlueDrive (Hyundai).

Kolejna zaleta tego systemu to obniżenie zużycia paliwa. Szczególnie widoczne jest to podczas prezentacji danych producentów. Zużycie paliwa aut z zamontowanym systemem jest w nich znacznie niższe. Głównie dlatego, że normy, według których mierzone jest zużycie paliwa, zawierają cykle jazd z wieloma zatrzymaniami. Podczas normalnej eksploatacji różnica może być mniej znacząca.


Obecnie można wyszczególnić dwa podstawowe rozwiązania systemów start-stop. Pierwsze z odzyskiwaniem energii podczas hamowania, drugie – bez odzyskiwania energii. Montaż takiego systemu znacząco zmienia warunki pracy niektórych części samochodu. W stosunku do samochodu konwencjonalnego zmienione są następujące elementy:

> akumulator z czujnikiem monitorującym jego pracę;
> rozrusznik ze zmienioną konstrukcją zębnika, odporny na zwiększoną liczbę rozruchów;
> alternator ze zwiększoną sprawnością działania – musi ładować akumulator od obrotów biegu jałowego pojazdu;
> czujniki przy pedałach oraz czujnik położenia wału korbowego;
> elektroniczny system zarządzania energią.

Niekiedy mogą wystąpić dodatkowe zmiany, służące np. podtrzymaniu pracy niektórych układów po włączeniu silnika (np. sprężarki klimatyzacji).

Opisywane systemy nie zawsze wyłączają samochód podczas postoju. Niekiedy system zarządzania energią nie pozwoli na wyłączenie silnika. Może się tak zdarzyć, gdy w akumulatorze nie ma zgromadzonej odpowiedniej energii do ponownego rozruchu lub silnik jest nierozgrzany (dotyczy głównie diesli). Podobnie będzie w przypadku jednoczesnej pracy kilku urządzeń o dużym poborze energii (ogrzewanie tylnej szyby, klimatyzacja, wycieraczki).

Jak zatem sprawują się takie samochody po kilkuletniej eksploatacji? Niestety, na razie trudno powiedzieć o tym coś więcej. Są to auta stosunkowo młode, z niewielkimi na ogół przebiegami. Warto zaznaczyć, że jedne z pierwszych samochodów sprzedawanych na szerszą skalę z tym systemem to auta BMW (wprowadzenie układu w 2007 roku, więc jeszcze dość młode).

Można jednak mieć wątpliwości dotyczące trwałości poszczególnych części oraz kosztów eksploatacji. System start-stop to kolejna, dodatkowa porcja elektroniki. Nie od dziś wiadomo, że w wielu autach to właśnie elektronika jest najbardziej usterkowa. Ponieważ w przypadku takiego układu obsługuje ona kluczowe elementy odpowiedzialne za rozruch pojazdu, można obawiać się o jej nieprawidłowe działanie skutkujące unieruchomieniem pojazdu.

W diagnozowaniu takich urządzeń niezbędne są testery uwzględniające w swoim oprogramowaniu system start-stop. Może się zatem okazać, że w przypadku niedomagań użytkownik może być skazany na wizytę w drogim, wyspecjalizowanym serwisie.

Dodatkowy układ może generować dodatkowe koszty. Zapewne poszczególne elementy systemu będą się zużywać i trzeba je będzie wymienić. Koszt wymiany np. rozrusznika o wzmocnionej konstrukcji będzie znacznie wyższy niż tradycyjnego odpowiednika. Może się więc okazać, że zyski w postaci mniejszego zużycia paliwa trzeba będzie wydać na naprawy.

Obawy może powodować użycie tego ekologicznego systemu w autach z turbosprężarką. Wyłączenie turbosprężarki po dynamicznej jeździe powoduje odcięcie jej smarowania i przyspieszone zużycie. Choć w założeniu system start-stop może mieć układ monitorujący czy ze względu na turbosprężarkę silnik może zostać wyłączony, to praktyka pokazuje, że nie zawsze działanie jest zgodne ze zdroworozsądkowym rozumowaniem. Na szczęście, niekiedy stosowane są systemy podtrzymujące obieg olejowy turbosprężarki po wyłączeniu silnika.

A co z akumulatorami? One również są inne niż w aucie tradycyjnym. A przecież są elementem eksploatacyjnym, wymienianym raz na kilka lat.

Obecnie na naszym rynku można już dostać akumulatory dostosowane do potrzeb systemów start-stop. Takie baterie oferują m.in. Varta (EFB i AGM), Bosch (EFB i AGM) oraz Magneti Marelli (AGM). Akumulatory produkowane przez Vartę są typu kwasowo-ołowiowego, praktycznie bezobsługowe i hermetycznie zamknięte. W razie niedoboru prądu najlepiej je zwyczajne wymienić.

Czym różnią się akumulatory EFB od akumulatorów AGM i jak te dwa odróżniają się od akumulatorów tradycyjnych? Akumulatory EFB (Enhanced Flooded Baterry) są bateriami o wydłużonej trwałości. W porównaniu z tradycyjnymi są grubsze i wzmocnione powłoką z poliestru. Powłoka ma na celu lepiej utrzymywać masę czynną w płycie. Tego typu akumulator ma mniej więcej dwukrotnie większą wytrzymałość cykliczną. Jest to niezbędne, ponieważ tradycyjne akumulatory przy tego typu systemach tracą nawet do kilkunastu procent pojemności tygodniowo. EFB stosowany jest m.in. w Fiacie 500 czy Fordach Econetic.

Drugą grupą są akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat). Akumulatory te muszą mieć nie tylko zdolność oddawania energii, ale także przyjmowania jej podczas hamowania pojazdu. Dlatego elektrolit jest zaabsorbowany poprzez separator z włókna szklanego. Wywiera ona nacisk na masę czynną, która jest zredukowana do niezbędnego minimum. Akumulator tego typu ma większą wytrzymałość cykliczną, około 3-4 razy w porównaniu z tradycyjnym oraz wysoką moc rozruchową przy niskim naładowaniu. Stosuje się go m.in. w EfficientDynamics BMW oraz VW BlueMotion.

Pogoń za ekologią i niskim zużyciem paliwa nieustannie komplikuje samochody. Nawet, zdawało by się, niewielki układ start-stop potrafi znacząco zmienić konstrukcję pojazdu.


- źródło: Motor

Awatar użytkownika
BogdanK
Posty: 12218
Rejestracja: 22 cze 2015, 11:17
Marka samochodu: Kia Venga 1,6
Lokalizacja: Katowice
Podziękował;: 168 razy
Otrzymał podziękowań: 146 razy

AUTO ze START/STOP

Post autor: BogdanK » 15 mar 2021, 11:34


Awatar użytkownika
Arek
Posty: 59016
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 224 razy
Otrzymał podziękowań: 127 razy
Znak zodiaku: Wodnik

AUTO ze START/STOP

Post autor: Arek » 15 mar 2021, 11:38

na szczęście mam już odruch "Start stop OFF" ;)
Za ten post autor Arek otrzymał podziękowanie:
BogdanK (15 mar 2021, 12:03)
Ocena: 16.67%

Awatar użytkownika
sebap
Administrator
Posty: 56539
Rejestracja: 12 gru 2015, 21:06
Marka samochodu: Chevrolet Captiva 2.4 PB+LPG
Lokalizacja: Mikstat
Podziękował;: 144 razy
Otrzymał podziękowań: 193 razy
Znak zodiaku: Wodnik

AUTO ze START/STOP

Post autor: sebap » 15 mar 2021, 13:45

Najlepiej to dziadostwo wyłączyć na stałe. Przecież producenci wprowadzili to tylko po to aby móc na papierze obniżyć emisję CO2 do atmosfery.
Za ten post autor sebap otrzymał podziękowanie:
BogdanK (16 mar 2021, 00:18)
Ocena: 16.67%

Awatar użytkownika
Arek
Posty: 59016
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 224 razy
Otrzymał podziękowań: 127 razy
Znak zodiaku: Wodnik

AUTO ze START/STOP

Post autor: Arek » 15 mar 2021, 15:40

Seba nie da sie tego gówna wyłączyć ale można przeprogramować tak że jak teraz musze kliknąć po odpaleniu żeby dezaktywować.... to po zmianie jakbym chciał ::000:: ( wiadomo ze nie ) start-stop to musze go sam załączyć. Jest to już jakieś rozwiązanie.

Awatar użytkownika
sebap
Administrator
Posty: 56539
Rejestracja: 12 gru 2015, 21:06
Marka samochodu: Chevrolet Captiva 2.4 PB+LPG
Lokalizacja: Mikstat
Podziękował;: 144 razy
Otrzymał podziękowań: 193 razy
Znak zodiaku: Wodnik

AUTO ze START/STOP

Post autor: sebap » 15 mar 2021, 16:27

Da się, tylko trzeba auto podłączyć interfejsem ale Ty pewnie nie możesz bo gwarancja.
Za ten post autor sebap otrzymał podziękowanie:
Arek (15 mar 2021, 21:39)
Ocena: 16.67%

Awatar użytkownika
Arek
Posty: 59016
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 224 razy
Otrzymał podziękowań: 127 razy
Znak zodiaku: Wodnik

AUTO ze START/STOP

Post autor: Arek » 15 mar 2021, 21:40

do póki na gw nic nie mogę... :niegrzeczny:
ale co to sobie tylko doświetlanie zakrętów włączę ;) bo podobno mogę ;)

ODPOWIEDZ