Korozja w nowych autach

Obrazek Tematy dotyczące motoryzacji
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
BogdanK
Posty: 12127
Rejestracja: 22 cze 2015, 11:17
Marka samochodu: Kia Venga 1,6
Lokalizacja: Katowice
Podziękował;: 167 razy
Otrzymał podziękowań: 146 razy

Korozja w nowych autach

Post autor: BogdanK » 19 lis 2018, 00:56

Korozja w nowych autach


Nowe auta są odporne na korozję? Ależ skąd! Eksperci ze Szwecji ostrzegają, że w przypadku wielu modeli jakość zabezpieczeń jest niska. Które auta muszą zardzewieć?

Szwecka stal kojarzy się z solidnością i trwałością – tak było kiedyś, przynajmniej jeśli chodzi o zabezpieczenia antykorozyjne. Volvo V70, w wersji produkowanej do 2007r. było najlepiej zabezpieczone przed rdzą ze wszystkich badanych przez nas aut – twierdzi Thomas Widstrom, prowadzący w Sztokholmie firmę Rostskyddsmetoder (czyli po polsku: zabezpieczenia antykorozyjne). Od 1989r. bada ona na zlecenie pisma „Vi Bilagare” („My właściciele aut”) jakość zabezpieczeń antykorozyjnych nowych samochodów, które trafiają na szwedzki rynek. Nie bez powodu – ze względu na ciężki klimat i sól samochody nie maja tam lekko. Volvo V70 zostało do takich warunków stworzone, jego karoseria jest w 85% ocynkowana, a najbardziej zagrożone elementy wykonano z materiałów odpornych na korozję – tak chwalono je w 1999r. Później, niestety, nie było już wcale lepiej. Przetestowane w tym roku modele Volvo XC40 i V60 otrzymały zaledwie trzy na pięć możliwych gwiazdek w rankingu.
Jeszcze gorzej w tych badaniach wypadają znane z mechanicznej solidności auta japońskie – ich wynik to często zaledwie dwie na pięć gwiazdek. Przebadana w 2016r. Honda Jazz wypadła jeszcze gorzej, uzyskując tylko jedną gwiazdkę. Lista słabych punktów tego modelu obejmowała m.in. źle zabezpieczone krawędzie drzwi, maski, klapy, łączenia progów, brak zabezpieczenia podłużnic, wchłaniające wodę filcowe osłony i porowate maty wygłuszające.
Zdaniem szwedzkiego eksperta japońskie firmy stawiają przede wszystkim na podkład i lakier, podczas gdy europejscy konkurenci zalewają jeszcze profile zamknięte i wewnętrzne powierzchnie poszyć woskami. Pierwsza metoda w szwedzkich warunkach, często wcale nie tak bardzo odmiennych od tych, z którymi spotykamy się w Polsce, po prostu nie wystarcza. Niektóre firmy, takie jak choćby Mazda, znana z potężnych wpadek z korozją w całkiem młodych autach, na rynkach ze szczególnie trudnymi warunkami, czyli np. w Szwecji lub Polsce, aplikują dodatkowe zabezpieczenia antykorozyjne, zanim jeszcze auta trafią do salonów. Niemieccy klienci tak dobrze nie mają …
Podobnie z korozją próbował sobie radzić także Mercedes, również mocno doświadczony w tej kwestii (rdza grasuje na potęgę m.in. w modelu W210, czyli w popularnym „okularniku”) - egzemplarze przeznaczone na szwedzki rynek były dodatkowo zabezpieczane w tamtejszych serwisach, jeszcze przed wydaniem klientom. Teraz lepsze zabezpieczenia aut przeznaczonych na rynki skandynawskie lub do Kanady są aplikowane od razu w fabryce. Efekty widać w badaniu: w aktualnej klasie S fachowcy nie znaleźli żadnych czynników ryzyka, które wskazywałyby na korozję grożącą temu autu w przyszłości. Zaznaczmy raz jeszcze: mowa tu o samochodach sprzedawanych w Szwecji.
Kiedyś również Fordy sprzedawane w Skandynawii były specjalnie przygotowywane – najwyraźniej tak już nie jest. Wszystkie trzy sprawdzone w tym roku modele (EcoSport, Focus, S-Max), a także zbadana w ubiegłym roku Fiesta, zdobyły tylko dwie gwiazdki. Trzema gwiazdkami zadowolić się musiały modele Grupy VW: T-Roc i Skoda Karoq. Francuzi ze zmiennym szczęściem – Renault Espace z kompletem gwiazdek, za to Peugeot 308 tylko z trzema.

Zdaniem eksperta nowe auta rdzewieją inaczej niż dawniej. Korozja w mniejszym stopniu dotyka teraz drzwi i błotniki, za to częściej atakuje podwozie. W dużej mierze jest to efekt stosowania osłon, które z jednej strony wprawdzie chronią, ale z drugiej powodują, że pod nimi zbiera się wilgotny brud.
Poniżej prezentujemy wyniki tegorocznych badań ekspertów pracujących na zlecenie „Vi Bilagare”. Uwaga, przebadane samochody mogą tu występować w innych specyfikacjach niż te sprzedawane na naszym rynku.

Ranking zabezpieczeń antykorozyjnych 2018: Modele sprawdzone w tym roku przez ekspertów ze Szwecji

Marka, model / Ocena:

> Audi A4 Allroad – 4/5
> Audi A4 Avant – 4/5
> Audi A6 – 5/5
> Audi A8 – 5/5
> BMW serii 1 – 4/5
> Citroen C3 Aircross – 3/5
> Citroen C4 Cactus – 2/5
> Dacia Duster* - 3/5
> Ford EcoSport – 2/5
> Ford Fokus – 2/5
> Ford S-Max – 2/5
> Honda Civic – 2/5
> Hyundai i30 kombi – 3/5
> Hyundai Ioniq Electric – 3/5
> Jeep Compass – 3/5
> Kia Ceed – 3/5
> Kia Stonic – 2/5
> Lexus LS 500h – 4/5
> Mercedes klasy A – 4/5
> Mercedes klasy S – 5/5
> Nissan Leaf – 2/5
> Nissan Qashqai – 2/5
> Opel Grandland X – 3/5
> Opel Insygnia Country Tourer – 4/5
> Peugeot 308 SW – 3/5
> Renault Espace** - 5/5
> Renault Megane ST*** - 4/5
> Seat Arona – 4/5
> Skoda Karoq – 3/5
> Subaru XV – 2/5
> Volvo V60 – 3/5
> Volvo XC40 – 3/5
> VW Golf – 4/5
> VW e-Golf – 4/5
> VW Passat Alltrack – 4/5
> VW Passat kombi – 4/5
> VW T-Roc – 3/5
> VW Tiguan – 4/5
> VW Tiguan Allspace – 4/5

Podsumowanie:
-*Dacia Duster – Łączenia drzwi, tylnej klapy i maski są dobrze uszczelnione i zabezpieczone także od środka. Przy listwach na krawędziach błotników i progów mogą się zbierać brud i wilgoć, co prowadzi do korozji. Wygłuszenia (izolacja akustyczna) przy słupku A wykonane z materiału, który może wchłaniać wilgoć.
-**Renault Espace – Maska i drzwi z aluminium, przednie błotniki i tylna klapa z tworzywa, dobre uszczelnienie. Wnęki od wewnątrz zabezpieczone woskiem. Dobrze uszczelnione miejsca łączeń elementów podwozia, układ wydechowy wolny od korozji i dobrze przed nią zabezpieczony.
-***Renault Megane ST – Przednie błotniki i tylna klapa z tworzywa. Drzwi, maska i wnęki dobrze zabezpieczone od strony wewnętrznej. Uszczelnienie maski i drzwi wykazuje niedoróbki. Drzwi zamontowano niedbale, przez co zachodzi ryzyko, że lakier będzie się na nich wycierał.

Naszym zdaniem
W czasach, gdy samochody są często traktowane podobnie jak komórki – czyli kupowane jako nowe gadżety – i wymieniane na inne, kiedy się znudzą lub przestaną być najnowszym krzykiem mody, zabezpieczenie antykorozyjne przestaje być priorytetem. Jeśli jednak z samochodu chcecie korzystać dłużej, a macie np. auto „dwugwiazdkowe”, to warto zainwestować w dodatkowe zabezpieczenia. Profilaktyka jest znacznie tańsza niż leczenie.


- źródło: AŚ

Awatar użytkownika
Scelena
Posty: 143141
Rejestracja: 07 kwie 2014, 22:53
Marka samochodu: Scenic II 1,6 16V
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował;: 194 razy
Otrzymał podziękowań: 135 razy
Znak zodiaku: Strzelec

Korozja w nowych autach

Post autor: Scelena » 19 lis 2018, 08:03

Bezwypadkowy Scenic tez ma chyba 5/5 :jeep:

Awatar użytkownika
sebap
Administrator
Posty: 56495
Rejestracja: 12 gru 2015, 21:06
Marka samochodu: Chevrolet Captiva 2.4 PB+LPG
Lokalizacja: Mikstat
Podziękował;: 144 razy
Otrzymał podziękowań: 192 razy
Znak zodiaku: Wodnik

Korozja w nowych autach

Post autor: sebap » 19 lis 2018, 08:39

Zgadza sie ale to już wiekowe auta, jakby nie patrzeć.
Nowe się do nich nie umywają.

Awatar użytkownika
Arek
Posty: 58962
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 223 razy
Otrzymał podziękowań: 126 razy
Znak zodiaku: Wodnik

Korozja w nowych autach

Post autor: Arek » 26 lis 2018, 09:09

no niestety..tak jak scenic 2 był zabezpieczony to już 3 o połowę gorzej a 4 chyba tylko lakierem... ::dobani_::

ODPOWIEDZ