Usuwanie hałasów z auta

ObrazekBolączki,naprawy,warsztaty
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
BogdanK
Posty: 11999
Rejestracja: 22 cze 2015, 11:17
Marka samochodu: Kia Venga 1,6
Lokalizacja: Katowice
Podziękował;: 163 razy
Otrzymał podziękowań: 141 razy

Usuwanie hałasów z auta

Post autor: BogdanK » 04 lut 2016, 11:30

Usuwanie hałasów z auta


Wiele samochodów dopada w pewnym czasie plaga niechcianych hałasów. Większość pisków czy trzasków można wykryć i usunąć.

Hałasy z zawieszenia i hamulców

Huczenie wzmagające się w trakcie zakrętów w jedną stronę i uciszające się przy pokonywaniu łuków w drugim kierunku
Powód: zużyte łożysko koła.
Należy wymienić łożysko (to zadanie dla mechanika).

Stuki na nierównościach
Powód: zużyte silentbloki (tuleje gumowo-metalowe) wahaczy lub łączniki stabilizatora.
Należy wymienić uszkodzone elementy.
W przypadku wahaczy czasami możliwa jest wymiana samych tulei.

Trzeszczenie towarzyszące ruchom zawieszenia
Powód: może to być pęknięta sprężyna zawieszenia. Wtedy często towarzyszy temu obniżenie auta przy danej stronie zawieszenia.
Należy wymienić sprężyny (zawsze dwie w tej samej osi).

Piszczenie hamulców
Powód: drgania wysokiej częstotliwości powodowane przez klocki hamulcowe (najczęściej kiepskiej jakości).
Należy wymienić klocki lub posmarować ich tylne strony specjalną pastą tłumiącą drgania, dedykowaną do tego celu.

Skrzypienie słyszane podczas kręcenia kierownicą
Powód: zatarcie górnego łożyska kolumny resorującej McPhersona.
Należy wymienić uszkodzone łożysko. Konieczny demontaż całej kolumny zawieszenia.

Buczenie słyszane podczas jazdy o tonie zmieniającym się wraz z prędkością
Powód: nierównomierne zużycie opon. Najczęściej jest to tzw. wyząbkowanie bieżnika, spowodowane geometrią zawieszenia.
Przy mocniejszym zużyciu konieczna jest zwykle wymiana opon. Przyczynę czasami da się usunąć poprzez ustawienie właściwej geometrii zawieszenia (na przykład zlikwidowanie luzów), ale w niektórych modelach skłonność do ząbkowania opon wynika z fabrycznej geometrii i nie ma na to rady (np. Opel Vectra III).

Hałasy z wydechu i podwozia

Basowy pomruk lub furkanie wzmagające się po dodaniu gazu. Czasami też nieprzyjemny rezonans we wnętrzu.
Powód: wydmuchy z nieszczelnego układu wydechowego.
Naprawić układ wydechowy (np. zaspawać dziurę).

Metaliczne rzężenie, słyszane tylko w pewnym zakresie obrotów silnika
Powód: rezonans poluzowanych osłon katalizatora lub ewentualnie osłon wydechu.
Czasami można poprawić mocowanie osłon, nieraz niezbędna jest jednak wymiana skorodowanych elementów wydechu. Aby zweryfikować źródło, można wykorzystać kanał i przyciskając, poprzez grubą roboczą rękawicę, kolejne elementy sprawdzać, kiedy hałas zniknie.

Łopotanie (furkotanie) spod auta, słyszane szczególnie przy wyższych prędkościach
Powód: poluzowana plastikowa osłona silnika.
Należy dokręcić osłonę.

Stuki (nie z zawieszenia) słyszane na dużych wybojach
Powód: poluzowane lub przekorodowane wieszaki wydechu mogą powodować, że układ wydechowy uderza o podwozie.
Należy poprawić mocowanie wydechu.

Hałasy z układu napędowego

Piszczenie podczas pracy silnika, zmieniające się wraz z obrotami
Powód: hałasować może łożysko któregoś agregatu, jak np. pompa wodna, alternator czy sprężarka klimatyzacji. Najczęściej źródło da się zlokalizować na słuch, czasami niezbędne jest jednak kolejne demontowanie pasków klinowych, aby ustalić o który element chodzi.
Piszczące łożysko trzeba bezwzględnie wymienić, gdyż jego zatarcie może spowodować zerwanie paska. To zadanie dla mechanika.

Szum występujący po wciśnięciu pedału sprzęgła
Powód: zużyte łożysko wyciskowe sprzęgła.
Konieczna jest wymiana, wiążąca się niestety z demontażem skrzyni biegów.

Szum zanikający po wciśnięciu pedału sprzęgła
Powód: zużycie łożyska skrzyni biegów lub zbyt niski poziom oleju w skrzyni.
Jeżeli nie pomoże uzupełnienie oleju – konieczna będzie naprawa skrzyni biegów.

Głuche łupnięcia przy zmianie obciążenia (np. przy dodawaniu i ujmowaniu gazu podczas jazdy)
Powód: poluzowane lub zużyte elementy mocowania zespołu napędowego (tzw. łapy).
Należy dokręcić lub wymienić mocowania silnika i skrzyni biegów. To zadanie dla mechanika.

Miarowe stukanie słyszalne we wnętrzu auta podczas pracy na wolnych obrotach
Powód: zbyt duże luzy zaworowe lub zużyte popychacze hydrauliczne zaworów.
Należy wyregulować luzy lub wymienić zużyte popychacze hydrauliczne na nowe. Czasami powodem głośnej pracy popychaczy może być zbyt niski poziom oleju silnikowego. Preparatów wyciszający nie polecamy.

Hałasy z wnętrza i samego nadwozia

Stuki dochodzące z tylnej części wnętrza, słyszalne na przykład na wybojach
Powód: nie umocowane klucze, podnośnik, lub koło zapasowe w bagażniku.
Należy umocować elementy. Czasami można też przed mocowaniem podłożyć kawałek gumy, aby elementy nie miały bezpośredniego kontaktu z nadwozie.

Piszczenie podczas wciskania pedału sprzęgła
Powód: nieprzyjemny odgłos wydaje mocowanie pedału lub jego sprężyna powrotna.
Można spryskać silikonem w spreju lub preparatem typu WD-40.

Skrzypienia plastików lub samej tablicy przyrządów
Powód: w niektórych starych modelach aut tablica skrzypi „od nowości”. Czasami skrzypieć mogą poluzowane kanały wentylacyjne w jej wnętrzu.
To trudne zadanie. Czasami wymaga demontażu tablicy przyrządów. Zdejmując lub dokręcając kolejne elementy musimy zlokalizować źródło. Jeżeli powodem jest ocieranie plastików o siebie lub o nadwozie, to można próbować podklejać je np. filcem lub taśmą izolacyjną z „meszkiem”.

Stuki z drzwi, słyszalne na nierównościach
Powód: takie stuki często powodowane są przez uderzanie wiązki przewodów o blachę nadwozia (np. drzwi).
Należy umocować wiązkę lub okleić jej fragment cienką gąbką.

Trzeszczenie foteli
Powód: zwykle źródło tkwi w elementach sprężystych foteli, prowadnicach lub mechanizmie regulacyjnym.
Warto przesmarować prowadnice i prysnąć sprejem silikonowym lub preparatem typu WD-40 do mechanizmu regulacji. Czasami jednak konieczna jest kompletna rozbiórka foteli (nie polecamy tego robić we własnym zakresie).

Brzęczące boczki drzwiowe podczas słuchania radia
Powód: rezonans plastików wywołany pracą głośników.
Należy podkleić boczki matą tłumiącą lub matą bitumiczna do izolacji termicznej kominów (dostępne w marketach budowlanych).

Trzaski dochodzące z drzwi (w okolicach zamków)
Powód: to rezultat wzajemnych ruchów zamka drzwi i rygla.
Należy spryskać zamki sprejem silikonowym (ewentualnie przeprowadzić regulację).

Piski z okolic drzwi, słyszalne na nierównościach
Powód: pisk gumy uszczelek.
Należy spryskać uszczelki preparatem konserwującym, sprejem silikonowym lub pokryć wazeliną.

Świszczenie podczas jazdy, szczególnie przy większych prędkościach
Powód: nieszczelność uszczelek na słupku „A” lub szyberdachu.
Należy skontrolować uszczelki i w razie potrzeby wymienić, ewentualnie wyregulować zamek w celu poprawy przylegania do nadwozia. Sprawdzić domykanie szyberdachu.


- źródło: Motor

ODPOWIEDZ