ABS

ObrazekBolączki,naprawy,warsztaty
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Scelena
Posty: 142991
Rejestracja: 07 kwie 2014, 22:53
Marka samochodu: Scenic II 1,6 16V
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował;: 190 razy
Otrzymał podziękowań: 130 razy
Znak zodiaku: Strzelec

ABS

Post autor: Scelena » 29 lut 2016, 07:17

shutterstock_18969127-668x446.jpg

Skuteczność systemu ABS a opony

Co to jest ABS?
ABS to układ regulujący poślizg kół i zapobiegający ich blokowaniu podczas hamowania. Z biegiem lat doczekał się wielu pochodnych, bazujących na nim systemów, jak ASR (zapobieganie poślizgowi kół przy ruszaniu) czy ESP (stabilizacja toru jazdy).

ABS składa się z podzespołów elektryczno-elektronicznych oraz hydraulicznych. Mózgiem układu jest sterownik, który zbiera informacje od czujników prędkości obrotowej umieszczonych przy kołach pojazdu. Na podstawie tych danych steruje hydrauliką układu hamulcowego. Układ ABS ma możliwość obniżenia ciśnienia płynu hamulcowego dla hamulców poszczególnych kół tak, by optymalnie, czyli zgodnie z ustalonymi algorytmami, regulować poślizg koła w trakcie hamowania.

Obrazek

Po co ABS w samochodzie?

ABS w samochodzie ma dwa zadania. Po pierwsze zapewnia stabilność i kierowalność pojazdu, a więc umożliwia kierowcy manewrowanie samochodem w trakcie tzw. „pełnego hamowania” i sprawia, aby w jego trakcie samochód utrzymywał zamierzony przez kierowcę tor jazdy w granicach określonych przez fizykę. Druga funkcja to skrócenie drogi hamowania na możliwie wszystkich rodzajach nawierzchni (wyjątkiem są nawierzchnie sypkie).

Warto jednak zaznaczyć, że nadrzędnym celem ABS jest pierwsza z opisanych funkcji. W wielu sytuacjach istotniejsze dla bezpieczeństwa będzie zapewnienie kierowcy możliwości kierowania samochodem i ominięcia przeszkody, nawet jeżeli miałoby to wydłużyć drogę hamowania.

Należy pamiętać, że najczęściej hamowanie odbywa się bez udziału ABS. Układ czuwa nad przebiegiem hamowania zainicjowanego przez kierowcę i interweniuje dopiero, kiedy to konieczne.

ABS chroni również oponę przez nadmiernym, punktowym zużyciem wynikającym z zablokowania koła podczas hamowania. W razie wystąpienia na drodze awaryjnej sytuacji zwalnia on też kierowcę z konieczności manualnej modulacji siły hamowania i pozwala skoncentrować się na uniknięciu zagrożenia.

Jak działa układ ABS w samochodzie?
Aby lepiej zrozumieć zasadę działania układu ABS i tego, jak stan opon przekłada się na jego pracę, musimy w pewnym stopniu zagłębić się w fizykę poruszającego się koła i działających na niego sił. Dla uproszczenia przyjmiemy ruch pojazdu i hamowanie w linii prostej.

Najbardziej istotne są tutaj siła hamowania oraz współczynnik tarcia. Siła hamowania powstaje, jak sama nazwa wskazuje, podczas hamowania pojazdu – hamulcami lub silnikiem. Wartość tej siły jest regulowana przez kierowcę, zaś zależy od siły nacisku koła na nawierzchnię drogi oraz współczynnika tarcia wzdłużnego opony o nawierzchnię drogi.

Wartość współczynnika tarcia wzdłużnego zależy natomiast od rodzaju nawierzchni, z którą współpracuje opona, prędkości ruchu samochodu oraz konstrukcji opony i jej rozmiaru.

Teraz do naszych rozważań musimy wprowadzić wartość poślizgu koła wyrażaną w procentach. Poślizg koła o wartość 100 proc. oznacza, że samochód porusza się z określoną prędkością na zablokowanych kołach, zaś 0 proc. równa się całkowitemu braku poślizgu i swobodnemu toczeniu się koła.

Więcej >>> https://www.motointegrator.pl/poradnik/ ... gn=nonstop

ODPOWIEDZ