Sprężyny zawieszenia

ObrazekBolączki,naprawy,warsztaty
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
BogdanK
Posty: 11995
Rejestracja: 22 cze 2015, 11:17
Marka samochodu: Kia Venga 1,6
Lokalizacja: Katowice
Podziękował;: 163 razy
Otrzymał podziękowań: 141 razy

Sprężyny zawieszenia

Post autor: BogdanK » 19 kwie 2017, 23:46

Sprężyny zawieszenia

Zaskakująco często powodem złego zachowania auta na drodze okazuje się pęknięcie sprężyny zawieszenia. Jak rozpoznać ten rodzaj awarii?

Zawieszenia większości samochodów wykorzystują sprężyny, na których w czterech punktach osadzone jest nadwozie. Sprawiające wrażenie solidnych metalowe spirale w rzeczywistości są dość podatne na uszkodzenia. Należą one do niewielu elementów samochodu, które pracują nieustannie od momentu zamontowania, nawet gdy auto nie porusza się.
Materiał, z którego wykonane są sprężyny ma określoną wytrzymałość. Gdy ta osiągnie maksymalną wartość, spirala pęka. Najczęściej dzieje się to w momencie silnego obciążenia, np. przy przeładowaniu samochodu czy wjechaniu w dziurę. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy sprężyna pęka podczas postoju auta.
Odłamanie większego fragmentu sprężyny zawieszenia jest najczęściej dostrzegane od razu. W takim przypadku auto przechyla się na jedną stronę, fragment spirali hałasuje, obcierając o felgę, a w skrajnych przypadkach nawet wbija się w oponę. Zdarza się, że pęknięta sprężyna zsuwa się ze swojego miejsca, tzw. kielicha, uniemożliwiając dalszą jazdę.
Jednak większość awarii sprężyn dotyczy odłamania małego fragmentu. Wtedy objawy nie są oczywiste, a przez wielu kierowców, a czasem nawet mechaników, mylone z innymi usterkami. Co ciekawe, brak końcowego fragmentu sprężyny jest często niezauważany podczas badania technicznego pojazdu. Gdy odłamuje się niewielki fragment tylnej sprężyny, spada on często na dno kielicha osadczego. Leżąc tam, w zależności od ułożenia, wydaje nieregularne metaliczne odgłosy. Usterka przedniej spirali często objawia się odgłosem „brzdęknięcia” podczas skręcania kół. Także ściąganie samochodu podczas jazdy często spowodowane jest usterką sprężyny.
Sprężyny należy wymieniać parami na jednaj osi. Parametry (np. sztywność czy wysokość) spirali różnią się często w ramach jednego modelu auta. Zależą m.in. od rodzaju silnika, wersji wyposażenia czy nawet pakietu stylistycznego. Dlatego powinny być kupowane nowe.

Jak rozpoznać, że w samochodzie pękła sprężyna
Pęknięcie sprężyny często pozostaje niezauważone nawet na badaniu technicznym. Jakie objawy mogą świadczyć o pęknięciu sprężyny?

> Nieregularne brzęczenie w podwoziu – typowy odgłos gdy ułamana część leży w kielichu i brzęczy na nierównościach. W takiej sytuacji brzęczenie okresowo może zanikać.
> Stuki przy skręcaniu kół – głuche dźwięki podczas skręcania kół to odgłos przeskakiwania ułamanej przedniej sprężyny w kielichu kolumny McPhersona.
> Ściąganie podczas jazdy – brak fragmentu sprężyny często powoduje ściąganie podczas jazdy na wprost.
> Nierówna wysokość auta – pękniętą sprężynę można poznać, mierząc odległość od krawędzi błotnika do podłoża. W sprawnym aucie powinna być taka sama po obu stronach osi.


- źródło: Motor

ODPOWIEDZ