Mandaty
- BogdanK
- Posty: 11995
- Rejestracja: 22 cze 2015, 11:17
- Marka samochodu: Kia Venga 1,6
- Lokalizacja: Katowice
- Podziękował;: 163 razy
- Otrzymał podziękowań: 141 razy
Mandaty
Takie mają procedury, liczą się tylko dokumenty (dobrze, że po sprzedaży auta niezwłocznie załatwiłaś formalności dot. jego zbycia).
- BogdanK
- Posty: 11995
- Rejestracja: 22 cze 2015, 11:17
- Marka samochodu: Kia Venga 1,6
- Lokalizacja: Katowice
- Podziękował;: 163 razy
- Otrzymał podziękowań: 141 razy
Mandaty
Pierwotny projekt złagodzono
- "Co prawda już kilka miesięcy temu pojawił się projekt ustawy, w myśl której za nieprzerejestrowanie auta mającego polskie numery groziłaby grzywna 1000 zł, jednak podpisany ostatecznie przez prezydenta dokument mocno różni się od pierwotnego projektu. Nie ma tam już wspomnianej grzywny, jest za to m.in. wymóg rejestrowania aut używanych sprowadzonych z UE. Nowe przepisy najmocniej dotkną więc importerów sprowadzających np. z Niemiec, Beneluksu, Włoch i Francji, a poza tym zmieni się raczej niewiele. Ale po kolei.
Pierwsza różnica polega na tym, ze gdy właściciel auta już zarejestrowanego w Polsce nie dotrzyma 30-dniowego terminu na zgłoszenie zbycia lub nabycia auta (nie mylić z rejestracją, choć część starostów tak właśnie uważa), to zapłaci od 200 do 1000 zł kary. A ponieważ zgłoszenie nabycia nie jest tożsame z zarejestrowaniem auta, to do CEPiK-u i tak nie trafią dane nowego właściciela.
Pierwotnie zakładano, że przepisy nakładające grzywny za niezarejestrowanie auta nie będą dotyczyły osób profesjonalnie zajmujących się handlem, ale w kolejnych wersjach ten punkt zniknął. A jest jeszcze gorzej, bo pojawił się zapis mówiący o tym, że to właśnie auta używane sprowadzone z UE będą musiały zostać zarejestrowane w ciągu 30 dni."
P.S. Najwięcej są oburzeni handlarze, bo 30 dni to dla nich przeważnie za mało żeby sprzedać pojazd, a po drugie - często będzie trzeba opłacić przynajmniej najtańsze OC i "zamrozić" koszt rejestracji oraz akcyzę - nakłady da się odzyskać dopiero po sprzedaży. Jeśli dana firma sprowadza dużo pojazdów, to na dzień dobry będzie musiała ponieść wysokie koszty (o czasie straconym w wydziale komunikacji - nie wspomnę). Włączenie handlarzy do obowiązku rejestrowania aut na siebie to efekt m.in. interwencji Komisji Europejskiej.
Kluczowy jest zapis, że pojazd należy zarejestrować w ciągu 30 dni od dnia wprowadzenia na terytorium Polski. Czyli np. jeśli auto z importu (również prywatnego) przestało bez polskich tablic 28 dni, to nowemu właścicielowi zostaną na załatwienie spraw całe... 2 dni (29 dni postoju oznacza tylko 1 dzień na załatwienie wszystkich spraw związanych z rejestracją). Jeszcze gorzej mają ci, którzy chcą kupić sprowadzony uszkodzony samochód, to mogą w zasadzie z góry szykować dodatkowe pieniądze na w/w grzywnę, bo 30 dni na naprawę auta, formalności i przegląd rejestracyjny to zazwyczaj za mało. Podsumowując, sprowadzasz używane auto z UE - masz 30 dni na jego rejestrację - po tym terminie jest nakładana kara (nie dotyczy to dealerów w salonach, bo oni sprowadzają nowe samochody).
- Arek
- Posty: 58851
- Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
- Marka samochodu: FSO
- Podziękował;: 218 razy
- Otrzymał podziękowań: 124 razy
- Znak zodiaku:
Mandaty
Także za niezgłoszenie sprzedaży lub kupna auta zarejestrowanego już w Polsce będą nakładane kary
https://www.auto-swiat.pl/porady/kupno- ... CnPfN-7Tyw
https://www.auto-swiat.pl/porady/kupno- ... CnPfN-7Tyw