Żółte tablice

Obrazek Tematy dotyczące motoryzacji
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Scelena
Posty: 142991
Rejestracja: 07 kwie 2014, 22:53
Marka samochodu: Scenic II 1,6 16V
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował;: 190 razy
Otrzymał podziękowań: 130 razy
Znak zodiaku: Strzelec

Żółte tablice

Post autor: Scelena » 22 sty 2016, 10:51

Na pewno widzieliście niejednokrotnie pojazd z żółtymi tablicami , zastanawialiście się co to oznacza ?

Kiedy pojazd staje się zabytkiem i jakie kryteria musi spełniać?
Takie pytanie zadaje sobie nie jeden posiadacz klasyka. Żółte tablice rejestracyjne mogą zdobyć właściciele samochodów zabytkowych, czyli takich, który musi mieć, co najmniej 25 lat aby uzyskać status „pojazdu zabytkowego i 30 lat aby uzyskać status pojazdu kolekcjonerskiego. Trzeba przy tym pamiętać, że pojazd taki musi posiadać 75% oryginalnych części, w tym najważniejsze główne podzespoły.
Obrazek

Jest też możliwość rejestracji pojazdu którego wiek ma mniej niż 25lat, musi on spełniać kilka kryteriów by mógł się takim pojazdem. A mianowicie musi posiadać dokumentuje znaczącą etapy rozwoju techniki, że był związany ważnymi wydarzeniami historycznymi, posiada on oryginalne wykonanie lub pozostał odrestaurowany. Jest także odtworzony zgodnie z technologią z okresu jego produkcji, dokumentuje etapy znaczące rozwój techniki motoryzacyjnej, bądź był w przeszłości użytkowany przez osobę powszechnie znaną lub uważaną za ważną, ewentualnie posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne i ma związek z osiągnięciami sportowymi.
Obrazek
Kolejnym etapem są starania o wpis do rejestru zabytków,średnio zajmuje od 2 do 4 tygodni więcej czasu niż w przypadku starania się o zwykłe tablice.
Zaczynamy od złożenia Karty Ewidencyjnej Zabytków Ruchomych Techniki (zwanej potocznie „białą kartą”) w siedzibie właściwego ze względu na miejsce zamieszkania Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Dokument (w dwóch egzemplarzach) można wypełnić samodzielnie, jednak nie będzie to proste. W praktyce jest on akceptowany przez konserwatora wtedy, gdy sporządzi go rzeczoznawca samochodowy.

Pomoc rzeczoznawcy w zależności od stopnia trudności zdobycia informacji o aucie kosztuje od 300 do nawet 800 złotych, jednak rzeczoznawca w tej cenie wykona także opis techniczny pojazdu, który należy przedstawić podczas badania dopuszczającego auto do ruchu. Innych wydatków na tym etapie nie będzie, bowiem procedura wpisania do rejestru zabytków jest bezpłatna.
Po uzyskaniu wpisu i pozytywnym przejściu badania technicznego pozostaje wizyta w wydziale komunikacji i odbiór tablic oraz dowodu rejestracyjnego z wpisem auto zabytkowe” .Teraz jest łatwiej: Ostatnie zmiany w przepisach ułatwiły rejestrację aut zabytkowych. Po pierwsze, zniesiono ustawowy wymóg, by od zakończenia produkcji danego modelu minęło co najmniej 15 lat. Po drugie, Prawo o ruchu drogowym dopuszcza obecnie możliwość zarejestrowania pojazdu zabytkowego nie mającego dowodu.
Dzięki obecnie dokonanym zmianą w prawie, auta które niszczeją na złomowiskach bądź zostały wyrejestrowane. Wystarczy nam jedynie umowa Kupna-Sprzedaży z poprzednim właścicielem lub inny dowód własności.
W kolejnej części powiemy jakie korzyści i obowiązki wiążą się autem zarejestrowanych na ,,Żółte tablice”.

http://bezpiecznapodroz.org/klasyk-zolt ... -pierwsza/

Awatar użytkownika
Arek
Posty: 58851
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 218 razy
Otrzymał podziękowań: 124 razy
Znak zodiaku: Wodnik

Re: Żółte tablice

Post autor: Arek » 22 sty 2016, 23:03

Żołte tablice oznaczają też, że niepisanym współwłaścicielem jest Państwo....
Wszystko co związane z samochodem trzeba uzgadniać z konserwatorem zabytków...
( nawet wyjazdy za granicę...)
Plusem jest to, ze w przypadku szkody ubezpieczyciel kontaktuje się z konserwatorem... <okok>

Awatar użytkownika
Arek
Posty: 58851
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 218 razy
Otrzymał podziękowań: 124 razy
Znak zodiaku: Wodnik

Re: Żółte tablice

Post autor: Arek » 23 sty 2016, 19:38

Co do niepłacenia OC za cały rok....
Nie potwierdziłem tego na 100%...
Podobno jeśli auto ma białe ( czarne tablice - coraz rzadszy widok )
Można zrobić w PZM-cie opinię rzeczoznawcy - biegłego, że auto ma charakter zabytkowy i wtedy nie ma obowiązku płacenia OC za cały rok.. tylko za okres kiedy to auto chcemy użytkować...

Awatar użytkownika
BogdanK
Posty: 11995
Rejestracja: 22 cze 2015, 11:17
Marka samochodu: Kia Venga 1,6
Lokalizacja: Katowice
Podziękował;: 163 razy
Otrzymał podziękowań: 141 razy

Re: Żółte tablice

Post autor: BogdanK » 24 sty 2016, 11:51

Jeśli auto ma żółte (zabytkowe) tablice, to można wykupić ubezpieczenie OC tylko na ten okres, w którym auto będzie używane np. na 3 miesiące w lecie. Jeśli ktoś używa taki samochód przez cały rok, to kupuje OC na cały rok.

Awatar użytkownika
Scelena
Posty: 142991
Rejestracja: 07 kwie 2014, 22:53
Marka samochodu: Scenic II 1,6 16V
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował;: 190 razy
Otrzymał podziękowań: 130 razy
Znak zodiaku: Strzelec

Re: Żółte tablice

Post autor: Scelena » 03 lut 2016, 21:32

Obrazek
Klasyk – żółte tablice część druga

Żółte tablice rejestracyjne to znak rozpoznawczy aut zabytkowych i tym sam najczęstszym powodem rejestracji „na zabytek” jest chęć podkreślenia rangi pojazdu.
W pierwszej części omówiliśmy kryteria jakie auto musi spełnić, by nasz klasyk mógł posiadać wymarzone żółte tablice. Dziś powiemy co niesie ze sobą nadanie omawianego statusu, należy wspomnieć, jakie mamy przywileje ale i jakie obowiązki. Jednym z aspektów jest możliwość wykupienia krótkoterminowej polisy OC na okres w którym auto jest użytkowane np. sezon letni lub konkretny termin zlotu, czyli mówiąc najprościej – nie jeżdżę, nie płacę. Właściciel nie musi się przejmować opłatą za okres, kiedy nie korzysta z auta. Sporym plusem posiadania żółtych tablic są bardzo wysokie zniżki ubezpieczenia OC. Ubezpieczalnie wprowadziły dla właścicieli aut zabytkowych specjalne „rabaty”. Dodatkowo, jeżeli jesteśmy członkiem zrzeszonego w polskim związku motorowym automobilklubu, to te zniżki mogą sięgać nawet 70 proc.
Niezmiernie dla nas ważnym tematem jest wycena szkody. Jeżeli już przydarzy nam się jakaś kolizja, to jak uzyskać największe odszkodowanie? Otóż musimy się wcześniej zabezpieczyć, aby mieć potem argumenty. Najważniejszym dowodem w sprawie będzie aktualna wycena rzeczoznawcy uprawnionego do opiniowania pojazdów zabytkowych. Przy wycenie okazujemy wszystkie wydatki poniesione na zakup oraz przywrócenie do stanu używalności, czyli renowację, a także części zamienne. Taką wycenę powinno się uaktualniać co 3 lata. Ważne jest też by do wyceny szkody ubezpieczyciel przysłał rzeczoznawcę uprawnionego do wyceny pojazdów zabytkowych – czyli kogoś kto ma pojęcie o procesie renowacji oraz średnich cenach zabytków.
Obrazek

Kolejną korzyścią jest przegląd klasyka.

Auto na żółtych tablicach przechodzi tylko pierwszy obowiązkowy przegląd przy rejestracji, a w dowodzie mamy wpis -bezterminowo. Jednak zapis ten nie dotyczy zabytków używanych do przewozów okolicznościowych, te niestety muszą przechodzić przeglądy raz na rok.
Niestety, posiadanie auta z żółtymi tablicami to również długa lista problemów, z którymi właściciel musi się uporać. Większość jednak sprowadza się do jednego, auto zabytkowe to samochód oryginalny, a więc wszystkie użyte do jego naprawy części również muszą takie być. Pojawia się więc problem dostępności części. Poza tym, wszelkie naprawy muszą być nadzorowane przez konserwatora zabytków właściwego dla województwa, w którym został zarejestrowany samochód. To bywa kłopotliwe, bo czasem na zgodę trzeba czekać, a do czasu jej uzyskania auto czeka.
Obrazek

Bez zgody konserwatora w zabytkowym pojeździe nie można wymienić żadnego głównego podzespołu – silnika , skrzyni biegów, mostu. Nie wolno też bez zgody konserwatora zmieniać barwy nadwozia. Fakt sprzedaży również musi zostać zgłoszony u konserwatora zabytków. Wymagane są także zezwolenia od konserwatora na wyjazd za granice, na szczęście w praktyce można to załatwić w ciągu 1-3 dni.

Najważniejsze o czym musi pamiętać posiadacz auta zarejestrowanego na żółte tablice.

Koniecznie musi dbać o stan techniczny, nie wolno mu go niszczyć lub przerabiać samowolnie a pojazd musi być zabezpieczony przed kradzieżą i uszkodzeniem.

http://bezpiecznapodroz.org/klasyk-zolt ... esc-druga/

Awatar użytkownika
Arek
Posty: 58851
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 218 razy
Otrzymał podziękowań: 124 razy
Znak zodiaku: Wodnik

Re: Żółte tablice

Post autor: Arek » 04 lut 2016, 08:27

Dokładnie.... ;)
Stajesz się współwłaścicielem a nie właścicielem....
Minusem jest ten przegląd bezterminowy tak samo jak przyczepek...
To jest kategoryczny błąd.... jedne jak i drugie powinny mieć przeglądy minimum co 3 lata...
Zobaczcie w jakim stanie są niektóre przyczepki.... <zdziwiony> <zalamka>
A zabytkowym też to by wyszło na dobre..... bo jakby nie było to auta już leciwe i taki przegląd byłby wręcz wskazany... <okok>

Awatar użytkownika
Scelena
Posty: 142991
Rejestracja: 07 kwie 2014, 22:53
Marka samochodu: Scenic II 1,6 16V
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował;: 190 razy
Otrzymał podziękowań: 130 razy
Znak zodiaku: Strzelec

Re: Żółte tablice

Post autor: Scelena » 04 lut 2016, 08:43

Identycznego Wartburga jak na pierwszym zdjęciu miałam <okok> Poczciwe autko było . Królem bagażników go zwali , a biegi w kierownicy miał :kierowca:

Konto usunięte
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Żółte tablice

Post autor: Konto usunięte » 04 sty 2017, 11:01

Odkop roku :niegrzeczny:
Arku, myślenie kolekcjonerów jest inne niż zwykłego Kowalskiego. taki samochód jest zawsze, ale to zawsze utrzymywany w stanie najlepszym do osiągnięcia perfekcji. Wiem, bo pracuję z takimi zabytkami. Druga sprawa, państwo nie jest jak to nazywasz "współwłaścicielem". Nadzór konserwatora zabytków ogranicza się do tego, żebyś np. pięknej Warszawy M20 nie pomalował na różowo lub w piękny blue metalic. Taki przykład. Uwierz, mamy kilka oldtimerów na żółtych i jeszcze na oczy konserwatora nie widzieliśmy po uzyskaniu blach. Przepraszam raz, jak MB 300 Adenauer wyjeżdżał na rajd do Kaliningradu.
W razie pytań, zapraszam.

Awatar użytkownika
Arek
Posty: 58851
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 218 razy
Otrzymał podziękowań: 124 razy
Znak zodiaku: Wodnik

Re: Żółte tablice

Post autor: Arek » 04 sty 2017, 11:23

Tomku znam i widziałem kilka na żółtych.... w stanie jak dla mnie do wycofania z ruchu i to na amen...
Mówisz zapewne o autach za gruby hajs i tu się z Tobą zgadzam w 100% to perełki <okok>

Chodzi mi o np. rodzimą motoryzację... szukam obecnie dla siebie i widziałem co nie co..
od naprawdę perełek i po totalny zgon... i tu mnie nurtuje dlaczego konserwator się do tego nie doczepił...
i tu jest chyba to co napisałeś, że po uzyskaniu żółtych blach nie widział konserwatora.... jak dla mnie kolosalny błąd....bo wychodzi, że nie ma żadnej kontroli...nad stanem takiego zabytku.

Konserwator musi wyrazić zgodę właśnie na zmianę koloru i na wyjazd auta poza granice RP no i wiadomo na sprzedaż auta ;)

Konto usunięte
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Żółte tablice

Post autor: Konto usunięte » 04 sty 2017, 17:11

Na sprzedaż, ale tylko zagranicę. O sprzedaży, gdzie nowy nabywca pozostawia pojazd w Polsce, należy tylko poinformować konserwatora.

Awatar użytkownika
Arek
Posty: 58851
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 218 razy
Otrzymał podziękowań: 124 razy
Znak zodiaku: Wodnik

Re: Żółte tablice

Post autor: Arek » 04 sty 2017, 17:53

Tak, chodziło mi o wyjazd poza granice RP i sprzedaż tez poza <okok>

Awatar użytkownika
Scelena
Posty: 142991
Rejestracja: 07 kwie 2014, 22:53
Marka samochodu: Scenic II 1,6 16V
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował;: 190 razy
Otrzymał podziękowań: 130 razy
Znak zodiaku: Strzelec

Żółte tablice

Post autor: Scelena » 22 paź 2017, 09:29

Żółte tablice
Czy to się opłaca?




http://antymoto.com/zolte-tablice/

Awatar użytkownika
Arek
Posty: 58851
Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
Marka samochodu: FSO
Podziękował;: 218 razy
Otrzymał podziękowań: 124 razy
Znak zodiaku: Wodnik

Żółte tablice

Post autor: Arek » 24 paź 2017, 11:31

Głupoty facet pieprzy..... nie tyczy się to elementów eksploatacyjnych, a to co wymienił to czysta eksploatacja....

Awatar użytkownika
BogdanK
Posty: 11995
Rejestracja: 22 cze 2015, 11:17
Marka samochodu: Kia Venga 1,6
Lokalizacja: Katowice
Podziękował;: 163 razy
Otrzymał podziękowań: 141 razy

Żółte tablice

Post autor: BogdanK » 24 paź 2017, 11:52

Na dwie sprawy chyba nie zwrócono uwagi na tym filmie. Auto z żółtymi tablicami bez odpowiedniej zgody nie może przekroczyć granicy PL. Druga sprawa to, że podczas starania się o takie tablice, musimy mieć opinię rzeczoznawcy certyfikowanego. Nie chodzi tu o rzeczoznawcę który ma uprawnienia do wydawania opinii o aucie, tylko takiego, który jest wpisany na listę rzeczoznawców uprawnionych odpowiedniego konserwatora zabytków (i którego opinia będzie w ogóle brana pod uwagę).
>>> Rzeczoznawca – ale jaki?

ODPOWIEDZ