Zasady jazdy w kolumni
- Off-fear
- Administrator działu
- Posty: 216
- Rejestracja: 20 sie 2014, 10:41
- Marka samochodu: Daihatsu Rocky II
- Lokalizacja: Polska, najczęściej Warszawa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Zasady jazdy w kolumni
Jakiś czas temu w celach edukacyjnych dla początkujących off-roaderów napisałam o podstawowych zasadach jazdy w kolumnie.
To jest bardzo ważne. Wyprawa jest przygodą zespołową, praca w grupie, dostosowanie się i schowanie ego w kieszeń jest połową sukcesu. Trudne dla nas Polaków, chlubiących się swoim indywidualizmem i poczuciem, ze ja jestem lepszy/a od wszystkich innych. No i jeszcze ta nieszczęsna idea asertywności.
Pod linkiem poniżej jest tekst. Dotyczy on przede wszystkim off-roadu ale można też wykorzystać w innych sytuacjach, np. gdy jedziemy na wakacje 2 samochodami lub po prostu poruszamy się za kimś.
Do opisu dodam jeszcze ważna i niezwykle ułatwiającą przejazd przez miasto zasadę.
Jeśli prowadzisz kolumnę Twój kierunkowskaz jest znakiem co ma robić auto za tobą a nie co Ty zrobisz
Dotyczy to zmiany pasów. Jadąc jako przewodnik, gdy chcesz zmienić pas, włączasz kierunkowskaz i obserwujesz co robi auto za tobą. Jadąc za kimś, gdy widzisz, że ten przed Tobą daje znak do zmiany pasa, też włączasz kierunek i zajmujesz odpowiedni pas. Następnie wpuszczasz przed siebie auto przewodnika. Dzięki temu nie rozdzielicie się na zatłoczonych drogach w mieście.
Jeżeli kolumna ma więcej niż 2 auta, jako pierwsze pas zmienia ostatnie auto, a potem reszta wjeżdża przed zamykającego kolumnę. Dzięki temu nawet długa kolumna może przejechać nierozerwana przez całe miasto.
Gdy kolumna jest długa są też inne miejsca, które mogą ją podzielić. np. ronda lub dołączanie się do ruchu z drogi podporządkowanej. W takiej sytuacji dobrym sposobem jest zablokowanie przejazdu przez jeden z samochodów w środku, może być to drugie lub kolejne auto, zależy od natężenia ruchu i możliwości przerwania kolumny. Przewodnik jedzie pierwszy bo zna drogę. Drugie auto blokuje jazdę po rondzie stając po lewej i czeka aż wszyscy przejadą, dołącza się jako ostatni lub przedostatni. Tak samo przy wjeździe na drogi z pierwszeństwem. Blokujemy odpowiednio prawy lub lewy psa.
Przy takich manewrach dobrze jest włączyć awaryjne aby z daleka było widać, że się nigdzie nie wybieramy. Dłuższe kolumny też dobrze gdy są oznakowane, ten sam typ samochodów, jakieś flagi, coś co innym kierowcom pokazuje z daleka - jesteśmy jedną paczką.
A tu link: http://www.off-fear.pl/blog/index.php?id=w4oof3yy
To jest bardzo ważne. Wyprawa jest przygodą zespołową, praca w grupie, dostosowanie się i schowanie ego w kieszeń jest połową sukcesu. Trudne dla nas Polaków, chlubiących się swoim indywidualizmem i poczuciem, ze ja jestem lepszy/a od wszystkich innych. No i jeszcze ta nieszczęsna idea asertywności.
Pod linkiem poniżej jest tekst. Dotyczy on przede wszystkim off-roadu ale można też wykorzystać w innych sytuacjach, np. gdy jedziemy na wakacje 2 samochodami lub po prostu poruszamy się za kimś.
Do opisu dodam jeszcze ważna i niezwykle ułatwiającą przejazd przez miasto zasadę.
Jeśli prowadzisz kolumnę Twój kierunkowskaz jest znakiem co ma robić auto za tobą a nie co Ty zrobisz
Dotyczy to zmiany pasów. Jadąc jako przewodnik, gdy chcesz zmienić pas, włączasz kierunkowskaz i obserwujesz co robi auto za tobą. Jadąc za kimś, gdy widzisz, że ten przed Tobą daje znak do zmiany pasa, też włączasz kierunek i zajmujesz odpowiedni pas. Następnie wpuszczasz przed siebie auto przewodnika. Dzięki temu nie rozdzielicie się na zatłoczonych drogach w mieście.
Jeżeli kolumna ma więcej niż 2 auta, jako pierwsze pas zmienia ostatnie auto, a potem reszta wjeżdża przed zamykającego kolumnę. Dzięki temu nawet długa kolumna może przejechać nierozerwana przez całe miasto.
Gdy kolumna jest długa są też inne miejsca, które mogą ją podzielić. np. ronda lub dołączanie się do ruchu z drogi podporządkowanej. W takiej sytuacji dobrym sposobem jest zablokowanie przejazdu przez jeden z samochodów w środku, może być to drugie lub kolejne auto, zależy od natężenia ruchu i możliwości przerwania kolumny. Przewodnik jedzie pierwszy bo zna drogę. Drugie auto blokuje jazdę po rondzie stając po lewej i czeka aż wszyscy przejadą, dołącza się jako ostatni lub przedostatni. Tak samo przy wjeździe na drogi z pierwszeństwem. Blokujemy odpowiednio prawy lub lewy psa.
Przy takich manewrach dobrze jest włączyć awaryjne aby z daleka było widać, że się nigdzie nie wybieramy. Dłuższe kolumny też dobrze gdy są oznakowane, ten sam typ samochodów, jakieś flagi, coś co innym kierowcom pokazuje z daleka - jesteśmy jedną paczką.
A tu link: http://www.off-fear.pl/blog/index.php?id=w4oof3yy
________________________
Kobiece 4x4, zabawa i przygoda
Kobiece 4x4, zabawa i przygoda
- Off-fear
- Administrator działu
- Posty: 216
- Rejestracja: 20 sie 2014, 10:41
- Marka samochodu: Daihatsu Rocky II
- Lokalizacja: Polska, najczęściej Warszawa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: Zasady jazdy w kolumni
No własnie nie. Jeśli przestrzega się zasad można sprawnie i skutecznie jechać pozwalając sobie na znacznie mniejsza uwagę, niż wtedy gdy ścigamy tego przed nami, a i na innych użytkowników trzeba mieć baczenie.
To jest przepis jak to robić aby było łatwiej, a nie trudniej
To jest przepis jak to robić aby było łatwiej, a nie trudniej
________________________
Kobiece 4x4, zabawa i przygoda
Kobiece 4x4, zabawa i przygoda
- Arek
- Posty: 59025
- Rejestracja: 01 cze 2015, 13:36
- Marka samochodu: FSO
- Podziękował;: 224 razy
- Otrzymał podziękowań: 127 razy
- Znak zodiaku:
Re: Zasady jazdy w kolumni
Sprawa ma si podobnie do jazdy w kolumnie na moto.
Trzeba dość konkretnie się skupić i obserwować towarzyszy...
Nie raz widziałem, jak "stare wygi" miały obciery...
Trzeba dość konkretnie się skupić i obserwować towarzyszy...
Nie raz widziałem, jak "stare wygi" miały obciery...
- Off-fear
- Administrator działu
- Posty: 216
- Rejestracja: 20 sie 2014, 10:41
- Marka samochodu: Daihatsu Rocky II
- Lokalizacja: Polska, najczęściej Warszawa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: Zasady jazdy w kolumni
Generalnie blokować ruch mogą tylko kolumny oznaczone i zgłoszone przejazdy. W praktyce, jeśli w pobliżu nie ma upierdliwego służbisty policjanta - blokować można, a nawet ludzie sami się zatrzymują widząc, że jadą pojazdy jakoś tam do siebie podobne i widać, że są razem.Mysza pisze:No dobra, a za blokowanie np. ronda nie dostaniesz mandatu??
Czyli jak to w naszym pięknym kraju, prawo nie jest dla ludzi, tylko ludzie dla prawa :(
________________________
Kobiece 4x4, zabawa i przygoda
Kobiece 4x4, zabawa i przygoda
- Halik
- Posty: 57689
- Rejestracja: 23 paź 2015, 08:50
- Marka samochodu: BMW E39 Touring/JunakRS125Pro
- Lokalizacja: PSZ
- Podziękował;: 132 razy
- Otrzymał podziękowań: 132 razy
- Znak zodiaku:
- Kontakt:
Re: Zasady jazdy w kolumni
Jak się zablokuje ruch to na chwilę, żeby umożliwić wszystkim np. uczestniczącym w zlocie, swobodny wyjazd z miejsca zbiórki i przejazd w kolumnie na miejsce docelowe. To trwa chwilę i raczej pozostałym uczestnikom ruchu nie przeszkadza ;)