To warto wiedzieć o oponach

Obrazek Tematy dotyczące motoryzacji
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
BogdanK
Reakcje:
Posty: 705
Rejestracja: 22 cze 2015, 11:17
Rozdane podziękowania: 108 razy
Otrzymane podziękowania: 86 razy

To warto wiedzieć o oponach

Post autor: BogdanK » 03 kwie 2019, 10:39

To warto wiedzieć o oponach


Do sprzedawanych opon nie jest dołączana żadna instrukcja, a jednocześnie internet pełen jest „miejskich legend” i wiedzy przepisywanej z poradników sprzed wielu lat. Dlatego lepiej opierać się na naszej wiedzy praktycznej, wynikającej z wielu lat testowania opon oraz tysięcy operacji wykonanych własnoręcznie na wyważarkach i montażownicach. Tu błędy często popełniają sami wulkanizatorzy, więc tym bardziej opłaca się mieć orientację w tej kwestii.
Warto mieć na uwadze fakt, że opony stanowią jedyny kontakt auta z nawierzchnią i mają większy wpływ na bezpieczeństwo niż wszystkie systemy typu ABS, ESP czy ASR razem wzięte. Im szybciej jeździmy, tym bardziej rola opon wzrasta, i to wraz z prędkością do kwadratu.
Poniżej 15 pytań i odpowiedzi:

> Czy wyważone opony mogą być przyczyną bicia na kierownicy?
W przypadku pewnych uszkodzeń wewnętrznych opony, związanych np. z naruszeniem konstrukcji osnowy, może tak się zdarzyć, gdyż wady te ujawniają się dopiero po obciążeniu i odkształceniu opony. Tego typu usterki pozwoli wykryć wyważarka z dodatkową rolką dociskającą oponę. Powodem bicia wyważonych kół najczęściej jednak są luzy w zawieszeniu, np. wyrobione tuleje wahaczy. W razie problemów z biciem kół, warto zacząć od kontroli zawieszenia na podnośniku lub na szarpakach w SKP.

> Co skraca trwałość opon?
Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza powoduje przyśpieszone zużywanie się bieżnika.
Uszkodzenia boków (tzw. bąble) to efekt zbyt szybkiego wjazdu na krawężnik.
Luzy w zawieszeniu i wadliwa geometria powodują tzw. ząbkowanie bieżnika (charakterystyczne wycie podczas jazdy).

> Czy można kupić opony o nieco innym rozmiarze?
Choć producenci aut określają jednoznacznie rozmiary opon, to jednak w praktyce można sobie pozwolić na drobną zmianę, o ile średnica toczna nie różni się więcej niż 2-3% od zalecanego rozmiaru. Pomogą w tym kalkulatory internetowe. Typowymi przykładami aut, w których się to praktykuje są np. Opel Astra II czy Toyota Corolla, gdzie zamiast opon 185/65 R15 stosuje się popularniejsze i tańsze 195/65 R15.

> Na którą oś montować opony w lepszym stanie?
Od dłuższego już czasu obowiązuje zasada, że lepsze opony powinno się zakładać na tylną oś. Dotyczy to zarówno samochodów przednio-, jak i tylnonapędowych. Wynika to z kilku czynników. Przede wszystkim: dla przeciętnego kierowcy znacznie bardziej niebezpieczny jest poślizg tylnej osi, gdy tył auta może zarzucić np. na auto jadące z naprzeciwka. Jest to groźniejsza sytuacja od poślizgu przedniej osi, gdyż samochody są bardziej odporne na uderzenia czołowe, a mają minimalne strefy zgniotu przy uderzeniach bocznych. Ponadto, wszelkie testy potwierdzają, że auta z lepszymi oponami z tyłu sprawniej radzą sobie na torze i są bardziej przewidywalne. Uwaga, w autach 4x4 na obu osiach muszą być zamontowane opony podobnie zużyte.

> Jak pozbyć się zużytych opon?
Najłatwiej zostawić je przy wymianie, ale dziś wulkanizatorzy często biorą nawet 20 zł za utylizację opon. To wynik wycofania się producentów ogumienia z procesu zorganizowanego recyklingu. Warto jednak wiedzieć, że w każdej gminie jest wyznaczony punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (tzw. PSZOK), gdzie mieszkańcy mogą zostawić opony za darmo.

> Czy można dokupić parę innych opon?
Przepisy mówią jedynie, iż identyczne opony muszą być zamontowane na tej samej osi. Jest więc dopuszczalne stosowanie innych opon z przodu, a innych z tyłu. Zwykle przednie zużywają się wcześniej, więc może to być sposób na tańsze przedłużenie trwałości całego zestawu. Przy zakupie jedynie dwóch opon należy jednak pamiętać o następujących zasadach:
Na obu osiach głębokość bieżnika musi być podobna, a w autach 4x4 taka sama.
Opony na jednej osi muszą mieć ten sam bieżnik (model, głębokość).
Nie należy parować opon o skrajnie różnej dacie produkcji (DOT +/- 2 lata).
Jest bezpieczniej, gdy lepsze opony montujemy na tylnej osi.

> Przy jakich uszkodzeniach stosować uszczelniacze do opon?
Uszczelniacze są skuteczne tylko przy niewielkich przebiciach w czołowej strefie opony (np. po najechaniu na gwóźdź). Nie są natomiast w stanie uszczelnić przebicia boku opony ani zlikwidować nieszczelności na styku stopki z felgą.

> Czy można ufać etykietą?
Etykiety są bardzo niedoskonałym, ale na razie jedynym sposobem na porównanie parametrów opon obok niezależnych testów (te drugie obejmują jedynie niewielką część rynku). Teoretycznie reguły pomiarów do etykiet (głośność, przyczepność na mokro, opory toczenia) są takie same dla wszystkich, ale umiejętnie żonglując takimi parametrami jak temperatura otoczenia czy struktura asfaltu, producenci potrafią uzyskiwać nieco lepsze wyniki, aby np. przeskoczyć do wyższej klasy. Jednak ponieważ koncerny kontrolnie badają też produkty konkurentów, toteż dużych oszustw tu raczej nie ma, przynajmniej jeśli chodzi o czołowych producentów.

> Czym różnią się opony do SUV-ów?
Dzisiejszym oponom do aut typu SUV zdecydowanie bliżej do opon samochodów osobowych niż do terenowych. W wielu przypadkach są to nawet modele z identycznej serii jak opony osobowe. Różnice tkwią jednak w budowie wewnętrznej. Opony przeznaczone do SUV-ów mają przy tym samym rozmiarze mocniejszą konstrukcję (zwykle wyższe indeksy nośności) od opon osobowych. Czasami mają też masywniejsze boki, aby zapewnić odporność na uszkodzenia w lekkim terenie.

> Gdzie najtaniej kupić opony?
Korzystne i niejednokrotnie najtańsze ceny mają sklepy internetowe, które odpowiadają nawet za jedną trzecią całej sprzedaży na rynku. Warsztaty mające dobre zniżki w hurtowniach mogą uzyskiwać ceny zakupu o kilkanaście do kilkudziesięciu zł niższe na sztuce, ale nie jest to regułą, a ponadto muszą naliczyć swoja marżę. Warto jednak wypytać zaprzyjaźnionego mechanika, za ile jest w stanie zaoferować wybrane opony. Z racji obrotu dobre ceny zakupu mają zwykle wulkanizatorzy i wiedząc o tym, nie należy mieć skrupułów z targowaniem się.

> Jak długo można jeździć na dojazdówce?
Tego typu opony są przystosowane tylko do doraźnego korzystania, a ich mniejszą szerokość w kwestii przyczepności ma rekompensować zastosowanie supermiękkiej mieszanki gumowej. W efekcie na takim kole można dojechać do domu (nawet 200 km), ale zarówno dłuższa jazda, jak i przekraczanie limitu 80 km/h powoduje gwałtowne zużycie. Raczej nie kupimy nowej opony dojazdowej, gdyż praktycznie nie ma ich w sprzedaży.

> Na co zwrócić uwagę podczas wymiany opon?
Z usługą wulkanizatora mogą się wiązać trzy rodzaje problemów: niedokładne wyważenie, zastosowanie zbyt dużych ciężarków, ocierających o zacisk hamulca, oraz uszkodzenia mechaniczne. Najgorsze – i wcale nie najrzadsze – są te ostatnie. Powszechne są przypadki porysowania felg, dlatego warto myć je przed usługą, aby wszystko było na nich widać. Przy alufelgach wulkanizator powinien używać ogumowanej łyżki do podważania stopki, a montażownica powinna mieć plastikowe nakładki. Ostatnim z poważnych i powszechnych problemów jest zakładanie i dociąganie nakrętek lub śrub kół kluczem pneumatycznym, co często prowadzi do uszkodzenia gwintów (wtedy w zasadzie konieczna jest wymiana piasty). Przy bardzo dużych oponach (od 19 cali w górę) przydaje się korzystanie z maszyny z optymalizacją wyważenia, a przy drogich kołach warto wybierać warsztat, w którym montażownica działa automatycznie (bez udziału człowieka).

> Czy „nowa” kilkuletnia opona zachowuje parametry?
Producenci traktują opony mające do 5 lat na równi z nowymi, jednak jednocześnie niechętnie trzymają je w magazynach dłużej niż trzy lata. Jeżeli opona przeleżała taki okres w odpowiednich warunkach (umiarkowana temperatura, brak naświetlenia), to zachodzące w niej procesy starzenia nie są zaawansowane. 5-letnie nieużywane opony mogą spokojnie kupić kierowcy jeżdżący dużo (np. 20 tys. km rocznie), ale ci pokonujący mniejsze przebiegi powinni ich unikać, gdyż zestarzeją się zanim zużyje się bieżnik.

> Jak przechowywać opony?
W tym zakresie jest zasada obowiązująca producentów, centra logistyczne i wulkanizatorów: całe kola przechowujemy jedno na drugim, a same opony – stojące w pionie. Natomiast jeżeli chodzi o finalnego użytkownika, u którego opony leżakują góra po kilka miesięcy, praktyka wykazuje, że nie jest to aż tak istotne. Ważne, aby same opony nie były niczym przyciśnięte, a więc np. żeby jedna nie leżała na drugiej (nie dotyczy całych kół) oraz przede wszystkim, żeby nie padało na nie intensywne światło i nie było tam wysokiej temperatury (spowolnienie procesu starzenia).

> Czy właściwości tego samego modelu opon mogą różnić się w zależności od rozmiaru?
Dziś parametry opon w 70% zależą od mieszanki gumowej, a za pozostałą część odpowiadają bieżnik i konstrukcja. Różne rozmiary tego samego modelu będą miały tę samą mieszankę, ale już inną konstrukcję i dlatego pojawią się pewne różnice, proporcjonalnie do rozbieżności rozmiarów.
Szersze opony: lepsza przyczepność na sucho i mokro, podobna na śniegu.
Węższe opony: wyższy komfort, mniejsze ryzyko aquaplaningu, niższe opory.

> Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?
Jak wykazały nasze testy, niejeden doświadczony kierowca ma problem z wyczuciem ubytku nawet polowy ciśnienia, a jak wiadomo, jazda w takich warunkach powoduje degradację opon, pogorszona przyczepność, brak odporności na aquaplaning oraz wyraźne podwyższenie zużycia paliwa. Dlatego należy korzystać z manometrów, chociażby na stacjach benzynowych, nie rzadziej niż co 10 tankowań lub przynajmniej raz na dwa-trzy miesiące. Producenci zalecają kontrolować ciśnienie nawet co 1000 km i to już może lekka przesada, ale warto to robić choć kilka razy w sezonie. Tym, o czym większość kierowców zapomina, jest podwyższanie ciśnienia (głównie tylnej osi) przy jeździe z pełnym załadunkiem. To zmniejsza zużycie opon i poprawia przyczepność.

> Czy zimówka jest niebezpieczna latem?
Wykonana z miękkiej gumy opona zimowa latem ulega większym odkształceniom, szczególnie przy hamowaniu lub szybkiej jeździe po zakrętach. W żadnej jednak sytuacji opony takie nie są niebezpieczne, ani nie ma ryzyka ich wybuchu. Po prostu trzymają nieco gorzej.

> Kupić nowe opony budżetowe czy używane premium?
Opony nowe będą zdecydowanie lepszym wyborem, co potwierdzają nasze testy. Kupowanie nawet najlepszych używanych opon to zawsze ryzyko trafienia na produkt z niewidocznym uszkodzeniem wewnętrznym.

> Czy tanie opony szybciej się starzeją?
Tak zwykle jest, gdyż do gumy opon premium dodaje się większe ilości środków zapobiegających starzeniu. Używane opony budżetowe mogą zauważalnie tracić elastyczność gumy już po 4-5 latach, a w przypadku opon premium ten okres może być nawet dwa razy dłuższy.

> Od kiedy będzie nowy typ etykiet?
W przyszłym roku na etykietach opon mają się pojawić znaczki przyczepności na śniegu, a w przypadku opon skandynawskich także na lodzie.


- źródło: Motor

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości